Hangup – Skeittaus, elämä, viihde ja kulttuuri

Dj Ibusal & Lobo: Olympos

26.01.2015 / Toimitus

Gasellien Ibusal ja tuottajavelho Lobo loihtivat jatkon loistavalle Mt. Everestille. Toimitus tenttasi levyn syntyprosesseja. 


Miten päädyitte alunperin tekemään yhteisiä biisejä? 

Ibu: 2012 Gaselleiden kiittämätön levyn julkkareiden jälkeen Lobo tuli kyselemään, et pitäiskö duunata meikälle soolo yhdessä. Tunnettiin toki etukäteen jo, mut veikkaan että Lobo lähti tässä toteuttamaan sen ja Musajusan yhteistä salaista Wutang-Clan strategiaa, eli että eka tuotetaan bändilevy gaselleille ja sen jälkeen aletaan työstämään sooloja. Jusahan oli jo duunannut tätä ennen Hätiksen kaa Zen-Miikka projektin. 

Lobo: Tulkittuamme tilastoja ja taivaan merkkejä tulimme siihen tulokseen, että DJ IBUSAL levy on vaan pakko tehä. Tästä syystä ruvettiin toteuttamaan jo aikanaan RZAn menestyksekkäästi toteuttamaa viiden vuoden suunnitelmaa.

 

Minkälainen työskentelytapa teillä oli tämän kanssa?

Ibu: Yleensä mä oon fiiliksissä jostain biisistä/biitistä ja kysyn sit Lobolta, et pitäiskö duunata jotain samankaltaista. Jos idea menee läpi, niin aletaan työstämään. Sit kun on biitti kasassa, niin yritän kehittää siihen jonkun biisi-idean. Räppääminen on kivaa, mutta biisiaihioiden miettiminen ei, joten monesti tää on se työläin ja raskain vaihe. Yleensä homma päätyy siihen, että keksin luonto-vertauksia ja biisi muodostuu niiden päälle.

Lobo: Ruvetaan tekemään biisiä usein lähtökohtaisesti Ibusalin löytämän samplen tai biittirefenssin pohjalta. Yleensä tekemisen edetessä huomaa, että biisi menee usein hyvinkin eri suuntaan kuin mistä lähdettiin työstämään. Apinoiminen ja omat kelat yhdistyy ja musaa syntyy. 

 

Miten itse kuvailisitte Olymposta projektina? Menikö Olympoksen enemmän ajatusta ja paukkuja jos vertaa vaikka Mt. Everestiin? 

Ibu: Mt. Everest on ikäänkuin Olympoksen demoversio. Tätä uutta levyä tehtäessä ei haluttu lähteä luomaan jotain kokonaan uutta, vaan jatkaa siitä mihin jäätiin. Olympos on pidempi ja viimeistellympi kun Mt. Everest, mutta samaa henkeä on koitettu pitää yllä. Hommaa tietysti oli sit vähän enemmän. 

 

Mikä teidän mielestä tekee hyvän suomirap-biisin? 

Lobo: Tuottajan näkökulmasta mulle biitti on hyvässä suomirap-biisissä enemmänkin kuin puoli ruokaa. Sanotusten sisällön ei välttämättä tarvitse olla maailmaa parantavaa tai täynnä syvällisiä keloja. Estetiikka ja soundi tulee ensin. En silti ole välinpitämätön sisällön suhteen. Omissa tekemissä mun täytyy pystyä allekirjoittamaan myös yhteistyökumppaneiden sanomiset.

Ibu: Mulle tärkeetä on tietty estetiikan taju, mutta myös hyvä meininki pelkästään vie pitkälle. Tarkotan tällä sitä, että räppäri on löytänyt oman paikkansa/roolinsa, jossa pystyy esiintymään ilman että siitä tulee vaivaannuttavaa. Tällöin myös biisistä tulee uskottava, oli sanoma mitä tahansa. Vaikutteita ei kukaan pääse pakoon, mutta niiden rinnalle pitäis pystyä tuomaan se oma twisti. Ilman sitä biisi on vaan pastissi jonkun muun hommista, eikä se kanna pitkälle. Jos nää on kunnossa, niin biisi voi olla kova genreen katsomatta.

 

Miten itse analysoisitte suhdettanne amerikkalaiseen populaarikulttuuriin? Onko tämä kunnianosoitusta vai mitä? Mulle tulee Mt. Everestistä ja Olympuksesta mieleen videoineen päivineen vähän selllainen populaarikulttuuri-rap-kollaasi, jossa etelän gangstaräppärit heiluu suomalaisen lapsuuden kulttuuriviitteiden ja animaatiosankareiden mukana vähän kuin sarjakuvahahmot, sankareina joita ei oikeasti ole edes olemassa. 

Ibu & lobo: Jätkä tavoitti tossa analyysissa aika hyvin koko projektin ytimen. Ollaan itsekkin puhuttu tästä meidän musasta kollaasi-musana. Räppi on kulttuurina jo sellaista, joka rakentuu lainaamiselle ja pölimiselle, mikä on meistä aika siistiä. Nautitaan molemmat siitä räppinörtteilystä, jossa jäljitetään jonkun tietyn samplen tai flown alkuperää. Lisäksi tähän liittyy puhdas ja lapsenmielinen fanitus. Kuolleet räppärit on just niitä supersankareita, koska ne ei oo ehtinyt mennä pilalle internetin informaatiotulvassa. Jos Pimp C ois instagrammissa, niin siitä sais salee ihan pellen kuvan. Onneksi se ei oo. 

 

Osa artisteista levyllä on suojautunut salanimien taakse, haluutteko paljastaa vierailijoiden henkilöllisyyksiä vai jätetäänkö salapoliisityö muille? 

Ibu & Lobo: Ei vaadi ihan kauheata salapoliisityötä selvittää ketä tässä on mukana, joten jätetään se kuulijoille. 

 

Sen verran pitää kysyä, että levyltä löytyy erään skeittilehden tekijän rap-debyytti. Miten tähän tilanteeseen päädyttiin? 

Ibu: Mä tutustuin Penaan eli Bönöön eli Bonoon kun olin duunissa Kampin Laminassa ja Pena oli meidän tiimissä. Pentin supliikki on ihan omalla tasollaan ja kun se tuli fiilistelemään Mt. Everestiä niin mietin, et noilla puhelahjoilla sen pitäis olla räppäri. Kun kysyin, et haluaako se tulla messiin seuraavalle levylle, niin mielessä oli joku skitti tai vastaava, mut sit Pena ilmoitti et haluaa räpätä. Mä kelasin, et "miks ei? ei siitä voi tulla paskaa!". Eikä tullutkaan! Lisäks studiolla oli ihan eri energialevelit kun siellä menetettiin räppineitsyyttä.

 

Mitä luulette, onko vuori-levyille vielä luvassa jatkoa tämän jälkeen? Halti? Kilimanjaro? K2? 

Ibu & Lobo: Ei mitään hajua. Ei ainakaan heti olla tekemässä mitään uutta, mut ei se myöskään oo poissuljettua. Talma EP ois kova!

 

Alltime top-3 eteläräpit? 

Biisejä niin paljon, joten laitetaan levyjä:

1. DJ Screw - 3 'n the mornin' part. 2

2. UGK  - Ridin Dirty

3. Z-Ro - The Life of Joseph W. McVey

 

Jos pitäis valita yks instru-biitti mihin DJ Ibusal räppäisi koko loppuelämänsä niin mikä se olisi? 

Ibu: DJ Screwn June 27th, johon SUC tyyppien toimesta vedetyt freestylet kestää yhteensä varmaan n. yhden ihmiselämän verran. 

 

Entäs toisinpäin? Lobolle yks räppääjä kenen kanssa pitäisi tehdä musaa koko loppuelämä autiolla saarella? 

Lobo: Jos joutuisin loppuelämäksi autiolle saarelle en ottaisi sinne räppäriä mukaan. Ei millään pahalla.

 

Mites sitten seuraavaksi? Mitä Lobolla on työn alla? Mihin Dj Ibusal laittaa kätensä seuraavaksi? 

Ibu: Lobon ja Musajusan 5v suunnitelman mukaan seuraavaks edessä on päkän soolon puuttumisesta huolimatta Gasellien seuraava pitkäsoitto. Mut DJ IBUSAL aliaksella ei varmaan kosketella vähään aikaan mitään.

Lobo: Aivovuodon ja Khidin splitti julkaistaan 20.2.15 ja SMC Lähiörottien levy keväämmällä. Molemmissa hommissa vastataan K.V.N:n kanssa biiteistä.

 

Teksti: Kempas

Levy tilaukseen tästä: katintavara.fi/dj-ibusal-lobo/olympos

 

 

Keskustele Facebooksissa