Hangup – Skeittaus, elämä, viihde ja kulttuuri

AFTERLIFE - TATU ENGESTRÖM

15.07.2013 / Hangup

Tässä uudessa Hangupin artikkelisarjassa keskitymme aktiivisesti skenessä pyörineisiin partoihin, joita ei ole syystä tai syystä vähän aikaan näkynyt tai jotka ovat homman kokonaan dropanneet. Kovan luokan tutkivasta journalismista ”Search For The animal chin” -tyylisin metodein höyrystettynä on vähintäänkin kyse. Lue lisää...


Tässä uudessa Hangupin artikkelisarjassa keskitymme aktiivisesti skenessä pyörineisiin partoihin, joita ei ole syystä tai syystä vähän aikaan näkynyt tai jotka ovat homman kokonaan dropanneet. Kovan luokan tutkivasta journalismista ”Search For The animal chin” -tyylisin metodein höyrystettynä on vähintäänkin kyse. Sarjan aloittaa muun muassa entinen Suomen mestari ja Controlin ja ehkä koko Suomen ensimmäinen ihmelapsitähti: Tatu. Controlin toiminnan passivoiduttua lähivuosina ei Tatun suinkaan ollut tarkoitus jäädä pimentoon. Keho päätti kuitenkin toisin ja pakotti näin jäämään jonkin muotoiselle sapatille. Skeittaus kuitenkin miestä vielä kiinnostaa, ja tatsia on haettu tänä talvenakin.

Teksti & potretit: Joonas Pulkkinen
Skeittikuva: Aleksi Fräki

 

Koska aloit puskemaan?
-Varmaan joskus 90-luvun alussa. mitäkö- hän olin silloin; olen syntynyt ’84, joten se on ollut joskus 8-vuotiaana. ’92 varmaan. Asuttiin silloin jenkeissä, joten se oli jollakin broidin vanhalla completella. Samoihin aikoihin muutettiin, kun marius Syvänen, mutta en sitä koskaan tavannut. myöhemmin kävi vain ilmi, että asuttiin jossain melkein naapurissa.

Tajusitko siitä meiningistä mitään?
-Kävin aina ymCA-parkissa, jossa oli iso pooli, ja kyllä siellä oli joku Tony Hawk vetä- mässä jotain mäkkäreitä; sen kyllä muistan. Broidi kävi aina koulua yläasteella sellaises- sa Earl Warren Schoolissa, missä on ainakin kuvattu sellainen Pennyn legendaarinen rani, joka päättyy rappusiin, joissa on reili (ks. Etniesin High Five ja Pennyn jutut; mm. switch flippi reilin yli. –toim.huom). Olin ala- asteella siinä vieressä. muutettiin bäkkiin tänne joskus ’92–’93. Täällä oli se eka skede- buumi just loppu, ja tuntui, että ikäisistäni ei oikein skedennyt kukaan.

Kenen kanssa aloitit skeittihommat?
-Jengi jotain jojotteli täällä tai pelasi lätkää. Sain sitten pari frendiä messiin ja käytiin mun dekillä skeittaamassa kolmestaan jossain Pasilan kurbeilla. Siellä tutustuin Hakkiin ja Kärjään. Silloin skedeys alkoi olla taas jotenkin kuumaa, ja tutustuin hieman enemmän jengiin.

Miten sitten päädyit controlille?
-Pasilassa oli jotkut skabat, ja voitin siellä jonkun juniorisarjan. muistaakseni Kärjä värväsi minut, ja ne alkoivat heittää renkaita ja jotain kamaa. Sitten lähdin johonkin Controlin tourille mukaan, ja tämä oli joskus ’98. Silloin Hakkikin oli vielä kehissä.

Opettivatko ne pahoille tavoille?
-Hakin kanssa kyllä tuli vähän jotain sekoil- tua silloin. mutta kyllä olin itsekin oppinut jo vähän pahoille tavoille siinä vaiheessa; vetänyt jotain ekoja jurreja.

Mitä veikkaat, oliko sillä vaikutusta sinuun ihmisenä, kun hengasit nuorena vanhempien kanssa?
-Totta kai. mutta frendit ovat oikeastaan aina olleet vähän vanhempia. Pienenä samalla kadulla kaikki frendit olivat kolme vuotta vanhempia. Vanhempia tai ei, mutta kaikki frendit ovat totta kai vaikuttaneet minuun ihmisenä. Se oli sellainen kynnys, kun oli nähnyt jonkun Sisun, mutta just joku Pekekin asui silloin Käpylässä, niin aloin skeitata senkin kanssa. jossain vaiheessa se mystiiikka hävisi – tai ei nyt ehkä mystiikka, vaan että ollaan samoilla leveleillä.

Tulitko aina kaikkien kanssa hyvin toimeen?
-Kyllä, mutta kun asuu ihmisten kanssa, ku- ten Barcelonassa asuttiin monta kuukautta putkeen, niin kaikki alkavat riivata toisiaan hieman. mutta kyllä Controlissa on ollut siis- tiä se, että kaikki ovat niin vahvoja persoonia ja hyviä tyyppejä.

 

Kuvasitteko Helliä siellä?
-Meillä oli kahtena vuotena kämppä siellä, ja vikana vuonna malagassa tai Fuerngiolassa. Se oli kyllä tosi siistiä ja huoletonta aikaa. Skedettiin ihan vitusti.

Miten itse näet controlin hiipumisen?
-Control alkoi karsia skedepuolesta ja kes- kittyä enemmän muotipuoleen – oikeastaan sen Hellin jälkeen. Tavallaan se meni jollain tavalla luonnollisesti, mutta olisi se ollut kyl- lä siistiä, että olisi voinut tehdä vielä yhden leffan. Siinä vaiheessa, kun Kivi lähti, se oli vähän siinä se. Samaa aikaan itselleni tuli muita intressejä, enkä pystynyt skeittaamaan ihan niin täyspäiväisesti.

Kuinka oleellista se ”täyspäiväisyys” on ylipää- tänsä skedeemisen kannalta?
-Itselläni on ollut aina muita juttuja, joita olen tehnyt skedeyksen ohella jo ihan Barcelona-aikoina. mutta jos haluaa keskit- tyä johonkin asiaan, niin kyllä se vie aikaa – esim. itselläni on tuo taiteen tekeminen, ja kyllä siihen menee. mutta kun katsoo nuorempaa jengiä, joka ei oikein muuta tee kuin skeittaa, ja jos siinä haluaa jotain leffaa ja jonkun partin tehdä, niin kyllä se vaati keskittymistä. Hel-aika oli ihan luksusta, kun pystyi keskittymään vain skeittaamiseen ja kuvaamiseen. Itselläni trikit eivät tule mi- tenkään helposti, ja kyllä se voi vaatia, että pitää mennä samalle spotille monta kertaa.

Olet opiskellut Kuvataideakatemiassa – oletko vielä maalannut?
-Opiskelen vieläkin. En ole valmistunut vielä. Olen maalausosastolla, mutta en ole oike- astaan useampaan vuoteen enää maalannut mitään tauluja.

Millaisia töitä sitten?
-Se on aika vaikeaa parilla lauseella sanoa, mutta julkinen tila on sellainen juttu, mikä on duuneissani aina esillä jollain tavalla. Se formaatti voi vaihdella ihan liikkuvasta ku- vasta valokuvaan ja installaatioon. Tykkään tehdä projekteja, joista innostun, ja ne voivat olla oikeastaan ihan mitä tahansa. Ei minulla ole mitään sellaista tuotelinjaa, jota tuotan jossain työhuoneella. Se ei ole kausiluonteista todellakaan, ja teen sitä kyllä koko ajan. yleensä projektit minulla ovat sellaisia pitkäkestoisempia, hieman kuin skeittauksessa just se partin kuvaaminen. Taiteen tekemisessä saattaa mennä useampi vuosi; pitää hakea rahoitusta ja tehdä tarkasti. Tykkään tehdä asioita rauhassa ja ajan kanssa, jotta voi olla tyytyväinen lopputulokseen.

Millaisia projekteja nyt on vireillä?
-Oikeastaan projekteja on vireillä, mutta en puhu niistä nyt, kun ei ole täyttä varmuutta siitä, mitkä toteutuvat. En halua mainostaa niitä.

Minkä koet luonnollisimmaksi ilmaisumuodoksi? voisitko kokeilla vaikka jotain performanssia?
-Itselleni se sisältö on se tärkein ja lähden aina siitä liikkeelle, ja sitten sitä kautta yrittää löytää sen parhaan muodon sille duunille. jos koen loppupeleissä, että joku performanssi käy sille duunille, niin kyllä se voi olla ihan mikä tahansa se muoto. En halua sitoutua mihinkään formaattiin. Oikeastaan olen joutunut opet- telemaan jonkun uuden tekniikan jokaisen projektin ohessa.

Sinulla on ollut ilmeisesti vähän vaikeuksia paikkojen kanssa? mitä kaikkea pragaa on ollut?
-Nilkka mulla on ollut vähän pidempään: siinä on joku rasitusvamma. mulla meni 2009 tai 2010 kesän alusta ranteesta toi veneluu. Se meni skedeyksen kannalta vähän puihin. Sitten on ollut kaikkea muuta. 2010 asuin kesän Damissa, missä ei tullut skedettyä, kun se on niin paska kaupunki skedeyksen kannalta. Olen kuitenkin koko ajan skedennyt, mutta ei vain ole tullut sellaista kuvausmoodia päälle.

Miksi se ei syty?
-Sytyn ja skeittaan, mutta ei Räpsönaitin jälkeen ole tullut kuvattua mitään. juicen kanssa nyt varmaan tulisikin, mutta silläkin on niin kiire kaikkien leffapro- jektien kanssa.

Kuulin hieman huhua, että se räpsönaitin pätkä olisi poikinut jotain kuviota Dwindlen kaa. Haluatko kommentoida sitä?
-Sitä saat kysyä Samilta (Seppälä: Euroopan Dwindlen team manageri –toim.huom.). [Naurua] Ei mitään ehkä vakavampaa.

Miten ne paikat ylipäätänsä nyt kestävät skedeystä?
-No kyllä nyt tänä talvena on tullut käytyä yllättävänkin paljon. On varmaan kierukat kummastakin polvesta jotenkin paskana, joten ei tule enää varmaan kymppejä hypättyä, mutta kyllähän sitä voi skedetä muutakin kuin reilejä ja rappusia.

Miten lähitulevaisuuden kuviot näin muuten?
-Yritän tehdä taideprojekteja mahdollisim- man paljon ja kaikkea muuta, mikä nyt kiinnostaa. ja skeitata myös ja matkustaa. Tulla jotenkin toimeen, että pystyy maksamaan vuokratkin; se on aina vähän se hankalampi homma.

Onko sinulla skedeemisen suhteen sitten vielä jotain kunnianhimoa tai tavoitteita? 
-Tavoite on tietenkin koko ajan kehittyä, pitää hauskaa ja skeitata mahdollisimman paljon. mutta sitten noista sponsorihom- mista sun muista olen ihan fiiliksissä, että on nuo uudet sukupolvet. Olisihan se kyllä siistiä vielä joku partti kuvata.

Jos Tatun skeittaus videolla kiinnostaa, suosittelemme etsimään käsiisi joitain vanhoja Dog-sarjan teoksia (ainakin Disco Dog), Pönkäsen leffat kuten Take It Outside tai Generation Fame, CTRL:n Koodi tai Hel, Captured #2 sekä Juicen leffat.

 

 

 

 

 

 

 

Keskustele Facebooksissa