Hangup – Skeittaus, elämä, viihde ja kulttuuri

MY FAVORITE THINGS

07.11.2014 / Toimitus

Lehdessä 3/14 julkaistu juttu Fredalla sijaitsevasta kivijalkakaupasta


My Favorite Thingsin vasta-avatun nettikaupan kunniaksi julkaisemme viime lehdessä (3/14) julkaistun haastiksen nettiversiona. Käy tsekkaamassa kaupan tarjonta: www.myfavoritethings.fi

Skeittikauppa on skeittaajille myyttinen asia. Se on ollut aina parhaimmillaan outo yhdistelmä kerhohuonetta ja liiketilaa: sosiaalinen tila, elokuvateatteri ja kokoontumispaikka, jossa uudet ja vanhat sukupolvet ovat tutustuneet toisiinsa. Pahimmillaan se taas voi olla paikka, jossa asioidaan kuin ruokakaupassa. Valitettavasti skeittikauppa lajin keskipisteenä ei aina korreloi kaupallisen menestyksen kanssa, ja kivijalkakauppojen elinkaaren hiipumista on ehditty jo ennustaa monta vuotta. Onneksi skeittaajat ovat huonoja tekemään sitä, mikä saattaa Talousanomien mielestä olla “paska liikeidea” ja taas hyviä uhmaamaan yleistä mielipidettä. He ovat tottuneet tekemään sitä, mitä rakastavat. Tästä rakkaudesta lajiin syntyy taas yksi lapsi lisää – tällä kertaa skeittikauppa My Favorite Things. 

 

Muualla kivijalkakaupat sulkevat oviaan, ja stadissakin pari aiempaa yrittäjää on jo kaatunut, mutta päätitte uhmata yleistä suuntaa. Kertokaahan tarkemmin, mitä Fredan sisäpihalle on syntymässä? 

Kaikki: Skeittikauppa sellaisena kuin me sen näemme ja millaisessa haluaisimme itse asioida. Meille merkkaa, kenelle raha päätyy, kun tuote ostetaan skeittikaupasta. Meillä toiminta on kädestä suuhun, skeittaajilta skeittaajille. Vastaavaa kun ei ole Helsingissä ollut hetkeen tarjolla.

Oki: Viime kesänä, kun Wu kertoi muuttoaikeistaan Helsinkiin, aloimme miettiä, mitä voisimme tehdä yhdessä. Grey Marketin ja Cali Helsingin jälkeen Helsingin kauppaskenessä on ollut valitettavan iso aukko, ja luonnollisesti yhteistyökeskustelun ensimmäisenä ajatuksena oli pystyttää kauppa Helsinkiin. Tompalla kun on kokemusta Real Deal -kaupan pyörittämisestä Rovaniemellä, ja minulla kun on Four Down Distribution -maahantuonti jo pyörinyt muutaman vuoden, tuntui luonnolliselta lähteä miettimään, miten saamme yhdistettyä voimamme. Four Down on ainoa skedemaahantuoja, jolla ei ole omaa liikettä tai nettikauppaa, joten pari vuotta oli ollut jo mielessä tehdä jotain vastaavaa. Tomppa kun skeittaa myös Happy Hourille, Nike SB:lle, Rip N Dipille, Free Pizza Hardwarelle ja Holy Sheet griptapelle, oli aikalailla selvää, että talon sisällä olisi kiva pysyä. Tumelle kun kerroimme, että aiomme avata kaupan, hän halusi hypätä mukaan projektiin saman tien. Uskon ja toivon, että vaikeana aikana aloittaminen kääntyy ajan myötä eduksemme.

Tume: Jätkillä oli hyvä suunnitelma, ja koin, että kykenisin tuomaan siihen jotain lisää. Minulle ajatus on, että Fredan sisäpihalle aukeaa sellainen skeittikauppa, jossa itse haluaisin asioida. Sellainen, joka edustaa ja tarjoaa juuri niitä juttuja, joita me arvostamme. Ja kyllä tässä myös toteutuu samalla kaikkien teinivuosien ujo haave omasta skeittikaupasta.

Wu: Hetken sitä mietti, et pitäsköhä hakia töitä jo noilta olemassa olevilta kaupoilta Helsingissä, mutta jos nyt rehellisesti sanotaa, niin en ois kyllä voinu mennä niistä yhteenkää ihan periaatteellisista syistä. Toisaalta liekkö nekkää meikää ois halunnu, hahaha, mut joo, ois tuntunu jotenki väärältä mennä duuniin johonki noista Helsingin skedekaupoista: kun ei niitä skedeejät omista, niin ei se meininkikää sit oo semmone, mitä ite toivois skedekaupalta.

 

Mistä nimi My Favorite Things? Oliko nimen synnyttäminen pitkä prosessi? Minkälaista fiilistä kaupalta haette? 

Kaikki: Lukkiuduttiin yhdeksi yöksi kaupan tiloihin toukokuussa ja päätettiin, että tänään se nimi valitaan. Puoliltaöin päätettiin nimi, jota lähdettiin juhlistamaan Black Dooriin Roballe. Konjakit juotuamme Wu kävi vessassa ja tuli sieltä takaisin. ”Tiiättekö pojat, että meikä ei elläissään nää, että oisin töissä ton nimisessä kaupassa, mitä just päätettiin.” Ei muuta kuin takaisin toimistolle ja aamuviideltä päädyttiin tähän – ja hyvä että päädyttiin. Nimi kuvastaa sitä, mitä kauppa meille on: myydään sitä, mistä itse tykätään, ja nostetaan jalustalle niitä juttuja, joita koetaan tärkeiksi. Samalla pääsemme tukemaan näitä firmoja, joiden tuotteista tykkäämme. Jahmalin partti DNA:n leffasta (Biisinä John Coltranen ”My Favorite Things”) oli myös osatekijänä nimeen.

Oki: Fiiliksiä tulee 90-luvun loppupuoliskosta, jazzista skedeparteissa, USA:n itärannikosta, jne. Kaikki olemme aloittaneet skeittauksen ’96–’98 välimaastossa, ja meille se skeittauksen kultainen aika sijoittuu tuonne lähelle vuosituhannen vaihdetta. Kulttuurillisesti se oli erittäin rikasta aikaa skedeykselle, kun taas 2000-luvun alussa skedebisnes kaupallistui hieman liikaa. Haluamme pitää siitä kultaisen ajan fiiliksestä kiinni, ja uskomme tuovamme sen fiiliksen valitsemillamme merkeillä ja tuotteilla myös kuluttajalle asti. 

 

Kuka on vastannut kaupan ilmeestä? Millaiseen fiilikseen tässä on pyritty? 

Oki: Logoista vastaa Janne-Juhani Hyvärinen, jonka kanssa Free Pizza yhteistyö on ollut niin kingiä, että Jannea oli helppo lähestyä tässäkin projektissa. Ollaan samalla sivulla ajatustenjuoksun kanssa, joten ajatukset piirtyvät päästä paperille ja koneen ruudulle sulavasti. Yleisilmeen olemme lähinnä itse miettineet – toki Jannen ja Pönkäsen avustuksella. Iso kiitos molemmille.

Wu: Ja sitte Pönkänen on tehny meille noi ekat mainoskuvat ja tietty myös jatkossakin. Videoprojektit tulee kans oleen Pönkäsen käsialaa. 

 

Millainen ajatus teillä oli liikkeen valikoimaa ja merkkejä miettiessä? Mitä sellaista teiltä saa, mitä ei muualta löydy? Ovatko Four Downin merkit valikoimassa muita suuremmassa osassa? 

Kaikki: Luonnollisesti Four Downin merkit tulevat olemaan suuressa roolissa liikkeessämme, mutta haluamme tuoda kaikki meitä kiinnostavat merkit tarjolle My Favorite Thingsiin. On hienoa, kun voi seistä oman tuotemerkkilistan takana sataprosenttisesti.

Oki: Hiljattain on alkanut tulla uutta suuntausta skedebisneksessä, ja pienet merkit kuten Polar Skate Co., Magenta ja Palace johdattavat kansainvälisesti koko bisnestä henkisesti, vaikka ovat kokoluokaltaan paljon pienempiä tekijöitä kuin jenkkien isot, tunnetummat merkit. Koen My Favorite Thingsin olevan Suomessa tämän uuden suuntauksen edustaja, ja keskitymme vahvasti pieniin merkkeihin, joita on joko todella huonosti saatavilla Suomesta tai joita ei ole aiemmin saanut täältä lainkaan. Näistä muutamia mainitaksemme HOPPS, Welcome Skateboards, Magenta, Palace, Quartersnacks, Hélas Caps jne. Toki ykkösmerkkeinämme tulevat olemaan Four Down Distributionin merkit Happy Hour Skateboards, Polar Skate Co., Rip N Dip, Free Pizza Hardware & Holy Sheet griptape. Kenkäpuolella panostamme tuotteen laatuun sen sijaan, että etsisimme pienimmät kenkämerkit hyllyyn. Valikoimasta tulee löytymään Nike SB, Adidas Skateboarding, Vans ja CONS. 

Wu: Itellä ollut sellanen kela, varsinki pikkumerkkien suhteen, et niitten täytyy tuoda jotain ns. uutta pöytään tai silleen jotenki erottua edukseen – esim Polar toi DIY-meininkiä vahvasti skeittiskeneen, ja se näkyy Polarin kaikessa ulosannissa. Sen jälkeen tullut muutamia muita DIY-hengessä ratsastavia pieniä merkkejä, niin liittyykö ne sit enää mihinkää? Kopsaa jo toisen onnistunutta ideaa…tai kuinka monta kolmiota nähtii, kun Palace sai haippia alle? 

Mikä teidän mielestä on skeittikaupassa tärkeää? Mitä mieltä olette muuten suomalaisen skedebisneksen tilasta ja liikkeiden toiminnasta? 

Kaikki: Kaikista tärkeintä on se, että sekä omistajat että työntekijät ovat itse aktiivisia skeittaajia. Skeittarin pitää ehdottomasti tuntea olonsa kotoisaksi skeittikaupassa. Näin ei valitettavasti ole joka kaupan kohdalla. Yhä pystyssä olevista kaupoista aidoimmat kaupat löytyvät Helsingin ulkopuolelta, ja koemme, että pääkaupunkiseudulle tarvitaan myös kunnon kivijalkaskedekauppa.

Oki: Asiantunteva palvelu on kaiken A ja O. Suurin kilpailu tapahtuu nettikauppojen kanssa ympäri Euroopan. En koe, että yksikään skeittikauppa on toiselle haitallinen Suomessa: pitää katsoa suurempaa kuvaa. Tässä maassa pitäisi pikemminkin puhaltaa yhteen hiileen. 

Tume: Helsinkiläiset skeittikaupat toki työllistävät ja tukevat paljon kingejä tyyppejä ja hyviä kavereitanikin, joten toivottavasti tästä nyt ei kukaan ota nokkiinsa. Nähdäkseni skeittikaupassa tärkeintä on se, että SKEITTARI tuntee itsensä siellä kotoisaksi. Eri asia on toki se, onko se sitten kaupallisesti kannattavaa, mutta nythän se nähdään.

 

Jossain mielessä tämän voisi nähdä todellisena back to roots -tekona kohti klassista skeittikauppaa. Tuleeko olemaan kuinka klassinen skeittikauppameininki – eli tympeä palvelu ja 10 jätkää hengaa sohvilla videoita katsoen? 

Wu: No jos skedekaupassa ei hengaa ketään, niin eihän se sit oo ees skeittikauppa, tai kyllä mun mielestä se on yks siisteimpiä juttuja nimenomaan skedekaupassa, et siellä käy jengiä hengaan ja tapaamassa kavereita. Muutenhan se vaan ois normikauppa, missä tehdään ostokset ja sit ovesta ulos. Ite ainaki toivon, et jengiä tulee hengaan kaupalle ja aivan kuka tahansa voi tulla istuskellee sohvalle lueskelee lehtiä, vaihtaan lautaansa osia tai vaikka juomaan kahvia (ei tarjoilla) ja ihmettelemään. Tympeetä palvelua ei tulla tarjoon, paitti ehkä joskus maanantaisin,

Oki: Varmasti kaikilla vanhemman koulun tyypeillä on lämpöiset muistot mm. Roban Laminan tai Naomin hyvästä fiiliksestä samoilta kulmilta. Liiketilana meidän sisäpihan ”kellari” on todella uniikki ja itsessään jo näkemisen arvoinen. Koemmekin, että lokaatiomme on meidän liikkeelle erittäin sopiva omaperäisyydessään. Joko Kampista Fredaa pitkin kruisaillen alle viidessä minuutissa tai rautatieasemalta kolmosen sporalla viidessä minuutissa melkein suoraan ovelle (Ison Roobertinkadun pysäkin vieressä) eli vaikka sisäpihalla ollaankin, niin ei pitäisi olla vaikea löytää perille! Etelä-Helsingin skeittaushan kukoistaa parhaimmillaan, kun Puple-parkkikin on paremmassa kunnossa kuin koskaan! 

 

Onko MFT puhdasverinen skeittikauppa, vai tuleeko olemaan jotain aiheen ulkopuoleltakin? 

Wu: Kyllä ja kyllä! Stüssy on siinä ja siinä, mutta Scott Johnston.

Oki: Dekkiseinälläkin on leveyttä kuutisen metriä, joka on kokoisellemme pikku liikkeelle todella kookas. 

Tume: Mitään sellaista merkkiä ei tulla myymään, jolla ei ole mitään tekemistä skedeyksen kans. 

 

Ketä on tiimissä, ja millaista ajatusta tiimin kasaamisessa on ollut?  

Oki: WU! Juha Pönkänen, Marcus Hyöky, Otto Taimela, Ossi Jalmari, KYY ja Simo Mäkelä. Halusimme monipuolisen ja ennen kaikkea persoonallisen kattauksen eri-ikäisiä ja -tyylisiä skeittaajia, joiden koemme olevan myös muutenkin samalla aaltopituudella kanssamme.

Tume: Itselle oli ehdottoman tärkeetä se, että sai nostettua suomalaisen skeittisponsoroinnin pariin uusia naamoja. 

Wu: Ite ainaki fiilisteli sitä, et miltä se itestä tuntu aikoinaan, kun Peffi ja Jake tarjoili ekoja sponssijuttuja, ja nyt tavallaan itellä on mahollisuus antaa se sama fiilis jollekki nuoremmalle tyypille. Muuten sit vaan jengi jotenkin kasaantu kokoon luontevasti, mikä on kyllä hyvä, ettei sit tarvinnu pakottaa vaan jotain tiimiä kasaan.

 

Mitenkäs kaupan promo aiotaan hoitaa? Tuleeko täyspitkää leffaa, Suomi-touria ja demoja kaivarissa? 

Oki: Kaupan ensimmäisen promopätkän pitäisi olla ulkona tämän lehden ilmestyttyä. Sen editoinnista vastaa Pönkänen. Tiimi perustettiin jo ihan kaupan alkuvaiheissa, joten tiimi on ehtinyt kuvailla promoa varten lähestulkoon koko kesän. Puple-parkissa tämä porukka ainakin jossakin edustuksessa on enemmän tai vähemmän joka päivä, haha!

Tume: Videotuotantoa tulee jatkossakin joko pidempänä tai lyhyempänä.

 

Tuleeko liikkeeltä omaa tuotantoa? Dekkejä, vaatteita tms. kamaa? 

Oki: Mielestämme kauppadekit syövät skeittimerkkien leipää, joten siihen emme aio lähteä. Eivätkä ne kauppadekit ole muutenkaan liittyneet enää vuosiin yhtään mihinkään. Suomessa on niin kovia dekkifirmoja, että ei noille kauppalaudoille ole tarvetta. Vaatteita (t-paitaa, longsleeveä ja pipoa) tulee rajoitetusti jo heti alkuun, mutta tavoitteena on lähitulevaisuudessa keskittyä vielä enemmänkin siihen. Iso hatunnosto Juholle Beyondiin, sillä heillä on tyylikäs, ajan hermolla oleva vaatemallisto kaudesta toiseen.

Wu: Vaatteita tulee, ja meikä ainaki kokee, et kaupan vaatteet on silleen tärkeet, et jos jengi niitä haluu pitää päällään, niin se myös kuvastaa sitä, et myös kaupan meininki on kova! Eli meikää ainaki ittee kiinnostaa saada hyvännäköstä rompetta tehtyä. 

 

My Favorite Things

Fredrikinkatu 31 (sisäpiha)

www.facebook.com/mfthelsinki

instagram.com/mfthelsinki

myfavoritethings.fi

Wu: Switch bs nosegrind

Teksti ja kuvat Mikko Kempas

Keskustele Facebooksissa