Hangup – Skeittaus, elämä, viihde ja kulttuuri

Chasing the spot - Suomen maajoukkue skeittaukseen julkistettu

16.01.2019 / Toimitus

Skeittaus on olympialajina Tokiossa yhtenä uutena lajina vuonna 2020 ja tänään on julkistettu Suomen maajoukkueen ensimmäiset kiinnitykset. 


Chasing the spot -hankeessa haetaan Suomen edustajia skeittauksen maajoukkueeseen. Chasing The Spot on Suomen Rullalautaliiton sekä mainostoimisto NORD DDB:n, tapahtumatoimisto Tapauksen ja tuotantoyhtiö Pablo Filmsin vetämä yhteishanke, jossa kasataan Suomen edustusjoukkuetta ja seurataan suomalaisten skeittaajien matkaa kohti Tokion kisoja ympäri maailmaa järjestettävien osakilpailujen kautta.

Keskiviikkona 16. tammikuuta 2019 järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa julkistettiin ensimmäinen kiinnitys joukkueeseen, suomalais-amerikkalainen Lizzie Armanto, jonka virallisena tukijana toimii Suomen Olympiakomitea. Paikalla tilaisuudessa oli myös suomalainen huippuskeittari Kasperi Kropsu, joka niin ikään kiertää tulevan vuoden aikana osakilpailuissa tavoittelemassa edustuspaikkaa Tokion kisoista.

Lizzien meriittilista on kova: Moninkertainen maailmanmestari, X-games mitalisti, ammattiskeittaja ja paljon muuta. 

Moni varmasti ihmettelee miten Lizzie on päätynyt Suomen maajoukkueeseen. Tarinan taustana on suomalainen isä, vaikka Lizzie on syntynyt Amerikassa. Lizziellä on ollut syntymystään saakka kaksoiskansalaisuus, jonka ansiosta edustuspaikka Suomen edustajana on mahdollinen. Lizzien isä asuu nykyään Suomessa ja Lizzie onkin vieraillut jo täällä monta kertaa. 

Paikka Tokion kisoista vaatii menestystä kansainvälisissä osakilpailuissa, joita järjestetään pitkin vuotta muun muassa Lontoossa, Riossa, Los Angelesissa, Pariisissa sekä Huntington Beachilla, Kaliforniassa. Ensimmäinen osakilpailu järjestettiin viime viikolla 11. tammikuuta Rio De Janeirossa, Brasiliassa, jossa Suomea edustivat Jaakko OjanenTommi Björk ja Enni Kalilainen. Heistä Jaakko Ojanen eteni aina välieriin asti. Mitalipaikat jäivät tällä kertaa saamatta, joten seuraavaan osakilpailuun lähdetään yhä nälkäisempänä.

Maajoukkueen lopullinen muoto on vielä avoin ja siihen voi hakea mm. kisamenestyksen perusteella. Liitto tekee lopulliset valinnat Tokioon. Kisoissa, kuten Rio De Janeirossa, saa menestyksestä henkilökohtaisia pisteitä, joilla voi lunastaa paikan kisajoukkueessa. Maakohtaisia paikkoja kisoissa on kolme per laji, mutta karsinnoissa vain kaksi. Lajeina toimii siis miesten ja naisten street sekä miesten ja naisten parkki. 

Maajoukkueen idea on hakea lupaavista skeittaajista "joukkue", josta voidaan nostaa karsintamatkoille kisaajia. Kaikki maajoukkueehdokkaat eivät siis mahdu Tokion koneeseen vaan paikkoja harkitaan kisamenestyksen ja potentiaalin mukaan. Esimerkiksi Rio De Janeirossa siipiään olivat kokeilemassa Jaakon lisäksi juuri Tommi ja Enni.

“Chasing the Spot -hanke sai alkunsa halusta varmistaa että sinivalkoisuus näkyy Tokion skeittiareenoilla”, kertoo NORD DDB Helsingin Business Director Samuli Heino, joka on pitkän linjan skeittiharrastaja ja nyt haussa olevan skeittimaajoukkueen johtaja.  

“Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni suomalainen skeittaaja pääsisi kokeilemaan mahdollisuuksiaan kansainvälisellä tasolla. Skeittaus on Suomessa suosittu laji, jolla on paljon harrastajia, mutta huippu-urheilun edellytykset puuttuvat. Haluamme nostaa lajin profiilin vakavasti otettavaksi urheiluksi, joka kiinnostaa myös sponsoreita”, sanoo NORD DDB:n luova toimitusjohtaja Lauri Vassinen.  

Olympiakomitean Kimmo Yli-Jaskari toivotti Armanton mukaan urheiluperheeseen lahjoittamalla hänelle muotisuunnittelijaduo Zouseph’sin kustomoiman edustuspaidan, jonka valmistuksessa on käytetty kangasta Suomen jalkapallo-, koripallo- ja jääkiekkomaajoukkueiden pelipaidoista. 

Chasing the Spot-hankkeen yhteistyökumppanit

Yhteistyökumppaneilleen Chasing The Spot -hanke tarjoaa aivan uudenlaisen tavan tehdä sponsorointimarkkinointia. Logonäkyvyyden sijaan tarjoamme yrityksille ainutlaatuisen väylän olla mukana tukemassa modernia suomalaista huippu-urheilua ja tavoittaa erityisesti nuori kohderyhmä aidosti kiinnostavan sisällön kautta. Sponsorien tuella rahoitetaan suomalaisskeittaajien kisamatkakuluja ja edistetään tietoisuutta uudesta olympialajista sekä Suomen maajoukkueen matkasta kohti kisoja.

Uusia yhteistyökumppaneita hankkeelle haetaan edelleen, joten uudenlaisesta sponsorointimahdollisuudesta kiinnostuneet voivat olla suoraan yhteydessä Samuli Heinoon.

SAMULI HEINO
samuli.heino@fi.nordddb.com
+358 (0)50 430 4368

Seuraa Chasing the spot -Instagramia: www.instagram.com/chasingthespot

Kuvat: Keke Leppälä

Keskustele Facebooksissa