Hangup – Skeittaus, elämä, viihde ja kulttuuri

Svart Records uudelleenjulkaisee Mc Taakibörstan PA2001 levyn

14.09.2018 / Toimitus

Annetaan tämän kunniaksi Edun tarinoida Olariräpin ja tätä myötä myös suomiräpin alkuajoista. 


"Oli kylmä ja harmaa kesäpäivä vuonna 1997. Hittasimme frendillä bongia Ala-Olarissa, tavoitteena mennä Ylikseen ja siihen aikaan Olarin ainoalle räppistudiolle nauhoittamaan biisiä Raimon kanssa. Raimo oli käynyt jo muutaman vuoden ajan rykäisemässä biisejä Big Janne Deen, eli nyk. Lukkosepän kotistudioilla, jotka BJD oli saanut vanhemmiltaan vastineeksi siitä, ettei liittyisi Olarin kioskiporukoihin. No, kaikki kääntyi päälaelleen ja kioskiporukat tulivatkin sitten kotiin tekemään historiallisia asioita. Tänä iltapäivänä minun oli tarkoitus nauhoittaa elämäni ensimmäiset räpit Raimon biisille yhdessä Matka-Aapelin kanssa. Raimolla oli biisiin jo kertosäkeistö valmiina: "Ostari iskee, ostari iskee, röökii, hasaa ja bissee". Kertosäkeistö kuulosti köpöltä, mutta juuri oikealta, olimme kyseisten nautintoaineiden suurkuluttajia. Olimme Matka-Aapelin kanssa rustanneet riimejä, joita kukaan muu ei ollut vielä kuullut. Jengi kuulisi ne sitten, kun räppäisimme. Raimolla oli vanhana kettuna kaikki lyriikat täysin valmiina, joita hän alkoi suorittelemaan ennen meitä kahden säkeistön verran. Raimo paukuttikin säkeistöt nopeasti purkkiin, olihan hän käynyt samassa paikassa nauhoittamassa biisejä kavereineen jo jokusen vuoden ajan. Raimon jälkeen oli minun vuoroni. Muutama Hassu otto, normaalit viimeistelyt loppuriimeihin ja homma eteenpäin oikealla räp-tyylillä. 80-luvun Old school-räppejähän levytettiin joskus jopa yhdellä otolla, joten siinä pientä referenssiä!! Noin 20 minuuttia tästä ja olin valmis nauhotukseni kanssa. Sen jälkeen mikin eteen astui Matka-Aapeli, jonka läpät olivat niin kovaa tavaraa, että koko pieni kerrostalohuone, jota studioksi kutsuttiin, repesi aivan täysin. "Ja mä Oon korkeemmalla, kun vitun Himalajan huipulla, enkä aio sieltä alas pudota" kuulostaa edelleenkin pioneerintyöltä Matka-Aapelin eli Jusan nasaalisoundilla. Vajaa kaksi tuntia ja biisi oli nauhoitettu valmiiksi. Biisi taitaa olla oikealta nimeltään "Ostarilla" ja vaikka se on äänitetty yli 20 vuotta sitten, se kuulostaa edelleen erittäin ookoolta. Jää oli rikottu minun osaltani.

Seuraavana vuonna kävimme isomman possen kanssa Espoon Soukassa maineikkaalla tiskijukalla Dj Didierillä, joka oli jo aikaisemmi tuottanut musiikkia. Tiesimme myös Didierin dj-taidot, koska olimme ravanneet alusta saakka Didierin ja Sampon eli Dj Anonymous:in Worldwide-räppiklubilla, joita järjestettiin Tavastialla noin kerran kahdessa kuukaudessa. Didierillä oli pieni, kapea huone, joka oli täynnä levyjä ja erilaisia sekvensereitä. Olin nähnyt kuvia sämplereistä alan lehdissä, mutten ollut koskaan nähnyt sellaisia räkkimallisina. Biisi, jota olimme tulleet nauhoittamaan muodostui kahdesta biitistä ja vierailijoitakin oli useampi. Minä, Raimo, BJD, Matka-Aapeli sekä uusista yrittäjistä paikalle oli saatu muuan Setä Koponen, Ässä ja Mr. Mikael, jonka Raimo luultavasti pakotti räppäämään tähän biisiin. Kerrottakoon tähän väliin, että Raimo on pakottanut omia frendejä räppäämään levyille, vaikkei nämä olisi ikinä olleet edes kiinnostuneet rap-musiikista ja vielä vähemmän musiikin tekemisestä. Biisin nimeksi tulisi "Kannu Sekaisin Hinnalla Millä Hyvänsä", koska se oli sen aikainen hokema Olarin suunnalla. Vaikkemme ole ikinä tuhlanneet liikaa aikaa studiossa myöhemminkään, niin ensimmäisissä nauhoituksissamme hommat hoidettiin loppuun erittäinkin nopeasti - kunhan verse kuulosti vaan ookoolta. Kaikki oli aika pöllyssä ja hauraan muistini mukaan askartelimme Didierin parvekkeelle älyämpärinkin. Näin siis jo silloin. Kaipa se älynhittaus oli lopulta se seikka, joka sai ihmiset lähtemään tekemään jotain sellaista, mikä ei ollut edes unelmaa. Kukaan meistä ei yksinkertaisesti uskonut siihen, että Suomi-räpistä voisi tulla koko kansan musiikkia.

Muutama vuosi vierähti, jonka jälkeen ilmoille alkoi ilmestymään joitain Suomi-räppiakteja, joilla oli biisejä ja kenties jopa julkaisukin. Ne bändit ja biisit, joita olimme kuulleet eivät vakuuttaneet meitä lyriikoillaan. Muutaman vuoden takaisen äänityshistoriamme muistaen, päätimme Setä Koposen kanssa laittaa joku pieni julkaisu ulos. Itse ostin tässä vaiheessa vinyylejä The Funkiestista jo lähes päivittäin ja sinkkuja tilattiin myös Jenkeistä paikoista, kuten esim. Sandboxista ja Dusty Groovesta sekä eBay:sta ja Graig's List:ilta Alkuvuodesta 2000 olimme Setä Koposen kanssa valmiina laittamaan julkaisun ulos. Emme lähteneet suoraan ahnehtimaan kokopitkää levyä, vaan indie-rap/punk-tyyliin lähdimme kasaamaan muutaman biisin EP:tä. Mukana olisi muitakin olarilaisia ystäviä ja hengenheimolaisia, sillä muuan Tuomio & Kone olivat myös innostuneita suorittamaan levylle muutamat riimit. Didierillä olisi biittejä tarjolla ja muuan ystävämme Davo Isotaaki oli lupautunut myös tulemaan vieraaksi levylle. Studiohommia varten halusimme freshin mestan, eli paremmat soundit ja vähän enemmän näkemystä. Koulukaverini Tommi Melajoki A.K.A. Tommi Deks suositteli ystäväänsä Marko Nybergia (Husky Rescue), joka teki musaa ja mainoksia kotonaan Hakaniemessä. Saimme muutamalla satasella ostettua itsellemme studioaikaa, jotka pitäisi käyttää ns. tehokkaasti, eli hoitaa homma purkkiin muutamassa päivässä. Näin myös kävi, vaikka muistaisin, että pieni pykähdys oli tässäkin projektissa läsnä - kiitos meidän. Levyt painettiin legendaarisella "Böijerillä", joka hoiti sekä vinyylit, että cd:t. Ehtomme Didierin kanssa oli, että julkaisusta tulisi vinyyli ja tämä kuulosti meistä hyvältä.

Kehäkettu & Setä Koponen Ep oli menestys omassa sarjassaan! Cd:eitä myytiin pitkälle toista tonnia ja 500 kappaleen vinyylipainos katosi pääosin The Funkiestista erittäinkin nopeasti. Päätimme tehdä lisää kamaa! Olimme henganneet Davon kanssa jo poikavuosina ja kävipä Setä Koponen samaa kouluakin Davon kanssa, josta toinen valmistui ylioppilaaksi ja toinen ei. Itse asiassa samassa koulussa opiskellut Raimo löi vieläpä 1000 markan vedon Davon kanssa, ettei Davo saa ikinä YO-lakkia päähänsä Haukilahden lätkälukiosta. Olimme esiintymässä The Funkiestin 5-vuotis synttäreillä, Tavastialla Sedän kanssa ja tottakai uusi MoonTv videohittimme "PL2000" pitäisi räpätä, sillä tuohon aikaan meillä ei yksinkertaisesti ollut kuin se muutama biisi, mitä esittää. Davo olisi luonnollisesti lavalla mukana räppäämässä ja tapahtumaa varten oli painettu paidatkin, joissa luki XXXL MC Taakibörsta. MoonTv:llä hip hopin -makasiiniohjelmaa tehnyt ystävämme Tarbash, Tuomas Vuorensola, hoki siihen taaki-sanaa ja kun kaikki joivat siihen aikaan "börstaa" rankalla kädellä, niin tästä Tumppi sanaseppona keksi nimen MC Taakibörsta. Lopun alku löytyy tältä levyltä!!

"MC Taakibörsta ei ole pelkästään yhtye, vaan se on perintö kaikesta, mitä ikinä olemme tehneet rap-musiikin saralla"

Espoossa 24.8.2018, Edu Kehäkettunen

Tilaa levy tästä: https://www.svartrecords.com/product/pa-2001

MC Taakibörsta - PA 2001

A1 PA 2001

A2  PA 2001 (Instru)

A3 Koiratarha radalla (originaali versio)

B1 Sinne Minne Ei…

B2 Sinne Minne Ei… (Instru)

B3 Riskei On Otettava (Toinen Yritys) Featuring – Raimo

 

Keskustele Facebooksissa