Hangup – Skeittaus, elämä, viihde ja kulttuuri

NB# - Parallax

27.11.2017 / Toimitus

NBNumeric tiimin uusin tuotos kantaa nimeä Parallax ja pitää sisällään kertakaikkiaan upeaa videotyöskentelyä. Skeittaamassa Brandon Westgate, Flo Mirtain, Franky Villani, Jake Hayes, Jordan Taylor, Karl Salah, Levi Brown, Nisse Ingemarsson & Tyler Surrey. Julkaisemmekin tämän ohessa NB:n videoista vastaavan Russell Houghtenin haastattelun numerosta 1/2017. 


NB# presents Parallax from New Balance Numeric on Vimeo.

Haastattelussa Russell Houghten: 

 

Kerro meille taustastasi skeittauksen ja skeittileffojen parissa.

Nimeni on Russell Houghten. Olen skeitannut 8-vuotiaasta saakka. Mursin nilkkani, kun olin 14, ja loukkaantuneena aloin kuvata kavereitteni kanssa. Aloin tykätä videoiden tekemisestä, ja lopulta päädyinkin tekemään juurikin sitä. Ensimmäinen kuvausprojektini oli Adio Footwearille – heti lukion jälkeen. 

Jälkesi on hyvin erilaista verrattuna vieläkin melko yleiseen VX- ja lo-fi-buumiin. Paljonko sinulla siis kokemusta tälläisen laitteiston kanssa työskentelystä, vai tähtäsitkö heti kohti skarpimpaa jälkeä?

Kun olin nuorempi kuvasin paljon VX:llä ja käytin paljon 8 ja 16 mm filmejä. Silloin ne olivatkin ainoat ja samalla parhaat vaihtoehdot. Tein “Feed The Need” -leffan (Osiris) käyttäen vain VX-kameraa ja 16 mm filmiä. Mielestäni leffaan käytetty laitteisto ei ole se, mikä tekee leffasta hyvän, mutta en myöskään pidä vanhemman laitteiston rajoittuneisuudesta.

Antaako mielestäsi isompien firmojen – esim. New Balancen – kanssa työskentely paremmat mahdollisuudet erottua joukosta verrattuna itsenäiseen työskentelyyn?

Ehdottomasti. Haluan, että kaikki NB-videot näyttävän omanlaiseltansa ja erottuvat joukosta. Itsenäisesti tehdyt projektit taas avaavat mahdollisuudet päästä työskentelemään isompien tekijöiden kanssa.

Miten paljon kamaa otat mukaasi matkoille? Otatko aina skeittireissuille esim. kiskot ja kopterin?

Otan yleensä kaksi laukkua. Viime aikoina olen yrittänyt mahduttaa kaiken kamerakaman yhteen rullattavaan laukkuun ja tietokonekamat sun muut moiset pieneen selkäreppuun. Jos käytän kopteria, otan sille oman laukkunsa, mutta en ole käyttänyt sitä reissuilla viime aikoina, sillä sitä on käytetty videoissa hiljattain niin paljon.

Mitä kameran ja linssin komboa käytät kalansilmäkuville ja laineille?

Olen pyrkinyt kalansilmästä eroon – ellen sitten kuvaa jotain outoa geometristä arkkitehtonista kohdetta, joka saattaa hyötyä fisun vääristyksestä. Jos käytän moista, se on Canonin 8–15 Red Dragon -kamerassa. 

Mikä tekee hyvän skeittileffan?

Toki ensinnäkin hyvä skeittaus. Sen lisäksi omaleimainen ja luova filmintekijän visio. Kun tekijä ja skeittaaja luottavat toisiinsa ja pyrkivät loistavaan lopputulokseen, sen huomaa aina leffoissa.

Kuinka perfektionisti olet työsi kanssa? Jos joku laini tulee kuvattua huonosti, päätyykö se roskiin? Joudutko usein filmaamaan uudestaan jo ländättyjä temppuja, vai oletko yleensä tyytyväinen ensimmäiseen otokseen?

Pyydän jotain tekemään tempun uusiksi vain, jos kuvaaminen menee totaalisesti mönkään tai jos skeittaaja voisi tehdä sen mielestäni paremmin. Tiedän, että jälkikäsittelyssä voin korjata kuvaa, jos minun täytyy. Nykyään käyttämättömän materiaalin voi kuitenkin julkaista niin monessa eri paikassa – esim. somessa, missä se saa lukuisia katselukertoja.

Miten paljon materiaalia kuvaat viiden minuutin videota varten? Jääkö paljon matskua käyttämättä, ja miten paljon suunnittelet kuvaamista – esim. skeittauksen “väliajalla” tapahtuvaa puuhaa sun muuta?

Meillä kertyy yleensä paljon B-rullan tavaraa, joka ei päädy itse videolle, mutta itse skeittauksesta ehkä noin 95 % päätyy leffaan. Suurin osa NB:n matkamateriaalista kuvataan noin 10–14 päivässä, joten meidän täytyy käyttää siitä kaikki, jotta saamme kasaan 5–10 minuutin videon. Raakamatskua (B-rullakamat ja varioinnit eri kulmista mukaan laskien) on pötkönä yleensä 1–2 tunnin verran.

Olet työskennellyt New Balancen kanssa nyt jo tovin. Miten se on sujunut? Onko NB hyvä yhteistyökumppani?

Olen tehnyt hommia NB:n kanssa heidän alustaan saakka. NB on ihan paras! Paras tiimi, ja saan aina vapaat kädet videoiden kanssa.

Olet ollut mukana usealla matkalla kuvaamassa. Mikä on ollut suosikkikohteesi?

Kaikista kohteista se on Japani. Meillä oli matkassa pienempi tiimi, mikä teki tunnelmasta hieman tiiviimpää ja kaikesta hauskempaa.

Kuka on suosikkitiimiläisesi, ja kenen kanssa tykkäät kuvata eniten?

Kaikki ovat huippuja, eikä minulla ole yhtä tiettyä suosikkia. Alkuperäinen tiimi – Arto Saari, PJ Ladd, Tom Karangelov ja Levi Brown – on tosin kyllä todella kova.

Miten näet skeittileffojen tulevaisuuden? Ovatko täyspitkät vielä relevantteja, ja tuleeko sellainen vielä NB:lta? 

Skeittivideo on elossa ja voi hyvin. Uskon, että näemme vielä paljon lisää skeittileffoja tulevaisuudessa. NB:n täyspitkästä on ollut puhetta, mutta mikään ei ole vielä varmaa. 

Mitä muuta teet skeittauksen lisäksi?

Teen ohessa paljon kopterikuvausta useille asiakkaille. Toimin myös välillä ohjaajana kaupallisissa projekteissa.

Mikä on Brindle Collective

Tuotantoyhtiö, jota pyöritän James Messinan kanssa. Sitä kautta työskentelemme muiden arvostamiemme elokuvantekijöiden kanssa ja otamme vastaan suurempia projekteja. 

 

-------------------------------------------------------------------------------

Parallax filmed and edited by Russell Houghten and James Messina for Brindle Collective

music : A Cosmic Gift - “Looking Back”

Keskustele Facebooksissa