Hangup – Skeittaus, elämä, viihde ja kulttuuri

Umbro x ITÄ – Ideasta päälle

05.10.2017 / Toimitus

Haastattelimme Idän ydinryhmää julkkareiden yhteydessä Umbro-kollabon taustoista. 


UMBRO x ITÄ from ITALIFE74 on Vimeo.

Umbro X Itä -yhteistyön lopputulosta ja mallistoa juhlistettiin lauantaina 30.9. Helsingin Katajanokan Altaalla. Juhlia vietettiin muun muassa arpomalla juhlaväelle työn tuloksia, sekä esittelemällä yhteistyön promo-videota. Pete Ruikka keimasteli catwalkilla malliston reisitaskut päällä ja Jani Leivo piti lupauksensa tilaisuuden jälkeen esittelemällä suloääntänsä karaokessa. 

Tunnelmat yhteistyön maalin saamisesta ovat hämmentyneet, mutta positiiviset. Puuhamiehinä projektin synnyn eteen toimi Leivon ja Ruikan ohella myös Samu Karvonen. Ruikka kertoo, että aloite yhteistyöhön tuli Idän puolelta. ” Meillä oli sinne, missä Umbro toimii Suomessa muita suhteita ja bussineksiä. Siinä kylkiäisenä jäätiin niiden toimitiloissa fiilistelemään fudiskamojen äärelle, että onpa näillä sopivan orginaalia kamaa, mistä itse myös tykätään. Ehdotettiin ihan kylmästi, että kiinnostaisiko yhteistyö? ” Leivo lisää, että vastausta joudutaan usein luonnollisesti odottamaan: ” Niiden ensireaktio oli aikalailla vain vieno hymy. Että, ehkä njoo, mutta aika kauan näissä usein menee. Julius Juslin Suomen Umbron päädyssä pisti sitten hommat vireille ja toimi kontaktihenkilönä Englannin suuntaan. Sieltä päästä pyydettiin sitten jotain powerpointtia. Eka asia, mitä spekutettiin oli laittaa maili, että "Itä doesn’t do powerpoints.” Kovasta uhosta huolimatta pojat nöyrtyivät ja muotoilivat viestin hieman maltillisemmin. ” Kompromissina lähetettiin sähköposti, jossa Itä oli lyhyesti selitettynä ja meidän estetiikkaa esiteltynä kuvin ja videoin. Mun myönnytys oli se, että mä teen pdf:n.  Mutta sitäkään ei tarvinnut tehdä, koska vastaus tuli lopulta todella nopeasti.” kuvaa Ruikka nyörtymistään. Yhteistyöideaan vastattiin lopulta siten, että Itä priorisoitiin Suomen Umbron tornissa vireillä olevien projektien kärkeen. Vaikka yhteistyötä käynnisteltiin vasta vuoden alussa niin projekti haluttiin ulos jo saman vuoden syksylle. 

Kappan, Filan ja Diadoran kaltaiset sportswear-merkit elävät tällä hetkellä uutta renessanssiaan.  90-luvusta on tullut retroa ja jalkapallohuligaaninakin voi näyttää hyvin helposti tyylikkäälle. ”Musta on ihan terve merkki, että muoti ja katumuoti ovat ihmisten elämässä enemmän läsnä. Suomalaiset miehetkin katsovat itseään peiliin.” ajattelee Leivo. Karvosen mielestä on mahtavaa, että miehet jotka ovat käyttäneet koko elämänsä pieruverkkareita voivat kokea olevansa nyt muodikkaita. ” En olisi varmaan koskaan itselleni reisitaskucollege-housuja lähteny kaavailemaan, mutta kun annettiin se mahdollisuus, niin totta kai me tehdään jotain, mikä on tätä päivää ja näyttää niin Idälle kuin myös Umbrolle.” ajattelee Karvonen. 

Collabro-kuvioiden merkitys taloudellisesti ja brandiarvon kannalta on luonnollisesti tasapuolinen voitto/voitto-suhde. ”Fudismerkit tai vastaavat haluavat tietty päästä parasta autenttista kautta markkinoille. Meidät nähtiin autenttisena väylänä päästä sinne ja me nähtiin Idän kanssa tää hyvänä mahdollisuutena päästä näkyville isoimmille yleisöille ja tietenkin saada tuotteita mitä ei helposti omin avuin saatais ehkä tehtyä.” kertoo Karvonen. ” Joku vois sanoa sen olevan wäkkii, että isot brandit joilla kuitenkin on jo jalansijaa, ottavat uusia tekijöitä mukaan brändi-imagoonsa collabojen siivellä. Vaikka toisaalta se on jopa ehkä aitoa että tässä hetkessä elävä nuoriso pääsee näin esittelemään juttuaan isommille pelikentille - kaikessa kaupallisuudessaan toki.” pohtii Ruikka. Karvonen huomauttaa, että on olemassa myös suuria urheilumerkkejä, jotka yksinkertaisesti tulevat skeittauksen piiriin isolla rahalla suoraan sisään. 

Kokemukset yhteistyöstä koetaan Idän puolella yllättävänkin positiivisina. ” Olipa kiva olla vaatealan ammattilaisten kanssa tekemisissä. Kaikki meidän ideat otettiin todella hyvin vastaan. Oli sellainen olo, että meitä arvostetaan ja kuunnellaan. Sä kerrot, mitä haluat ja seuraavaksi sulla on jo niistä luonnokset.” kertoo Ruikka. ” Umbro ei sanellut meille miten edetään, vaan ne kysyivät mitä me halutaan tehdä? Me kerrottiin niille, ne lupasivat yrittää ja pohtia mikä on mahdollista?” lisää Karvonen. Yhteistyö oli avoin, kunnioittava, josta huumoriakaan ei puuttunut. ” Jos menee vaatteisiin detalji-tasolle, niin voi katsoa, mitä takissa tai skate-bagissa lukee. Kaikkea päätöntä, mitä Umbro ei varmasti tulisi kirjoittamaan koskaan mihinkään niiden vaatteisiin, mutta se kuuluu taas sitten Idän imagoon. Meillä on aina siellä jotain, mikä ei liity yhtään mihinkään.” nauraa Karvonen 

90-luvulla Umbro vastasi esimerkiksi vaikkapa Englannin jalkapallomaajoukkueen pelipaidoista ja välineistä. Haastateltavista Ruikka myöntääkin omaavansa fudistaustaa. ”On mulla. Koko pienen elämäni oon seissyt maalissa. En muista mitään yksittäisiä vaatepiissejä, mutta kyllä se brandi on sinne jäänyt. Tulee tietty tunneryöppy.” paljastaa Ruikka. Vaikka maalin tolppien välissä kukaan Idän kavereista ei enää juuri seisoisikaan, niin jengiylpeyttä voi hakea nyt Idän yhtenäisestä jengi-vaatetuksesta. ” Meidän yhtenäistä pukeutumista on tänään kommentoitu R-kioskilla asti.” nauraa Karvonen. ” Juusolle [Ivonen] sanottiin sen henkkareista kioskilla, että ootpa sä hyvin säilynyt, näytät nuoremmalta, kun tässä kymmenen vuotta sitten otetussa kuvassa. Ehkä se on toi urheilu? Me oltiin koko jengi siinä samassa jonossa.” hekottaa Leivo. 

Työnjako, vaatteiden suunnittelu ja itse collabo-yhteistyön visuaalinen puoli jakaantui Leivon, Ruikan ja Karvosen välillä tasapuolisesti. Kaverukset kävivät ensin kolmistaan Umbron paikan päällä tutustumassa erilaisiin Umbron tuotteisiin. ” Ensin tutustuttiin niihin osaan tuotteista, joihin kykeni helpoiten vaikuttamaan, johtuen ihan aikataulutekijöistä. Katsottiin niitä, joistain oltiin fiiliksissä, joistain vähemmän. Mutta esimerkiksi se skatebag-idea lähti narullisesta beachbagista. Ne kyseli, että haluatteko tehdä tämmöisiä? Mä olen pitkään halunnut saada meille skatebageja ja kysyin, että pystyykö tohon malliin vaikuttamaan muutenkin, kun laittamalla logot päälle? Me annettiin sitten niille mitat. Suunniteltiin siis beachbagista skatebagi. Narun piti olla vähän paksumpaa ja skatetoolille piti olla tilaa. Siihen piti mahtua complete ja kengät.”  valottaa Karvonen skatebagin syntyä. Vaatesuunnittelusta Leivo otti päävastuun. ” Me otettiin taas Samun kanssa detaljeihin kantaa. Samu otti taas jälkituotannon ihan täysin haltuun. Videon, jonka se on käsikirjoittanut, ohjannut ja leikannut. Hannes Repo kuvasi sen. Promokuvat otettiin Samun kanssa puoliksi. Ehkä mä otin sitten itse tuotantovastuun, joka on yleensäkin mun rooli. Vedän vaan langat kasaan ja hoidan joitain budjettiasioita.” kertoo Ruikka. Bileet pojat järjestivät kolmestaan. 

Nettikauppa oli jo ennen julkaisubileitä lähtenyt tilauksia myöten käsistä kaukomaita myöten. Kun tuotantolinjasto on saatu läpi, niin näyttäisi siltä, että yhteistyöllä on ollut Idälle merkitys, mutta sen arvoa ei osata vielä arvioida. ”Sitä on tosi vaikea sanoa, huomenna alkaa ehkä vasta nähdä mihin päin tää todella lähtee. Suomessa on toki otettu tosi hyvin vastaan. Mutta päästänkö rajojen ulkopuolelle, se on toki kiinnostava nähdä. Kaikki on bonusta.” arvioi Karvonen. ”Some on tosi ihmeellinen nykyään, se miten asiat leviävät sitä kautta maailmalle.” lisää Leivo. Rahankiilto silmissä Idän pojat eivät haastatteluhetkellä silmin nähden kuitenkaan ole, eivätkä ole toistaiseksi yhteistyöllä rikastuneet myöskään sanojensa mukaan euroakaan. On kuitenkin perusteltua pohtia tekeekö Itä vaikkapa uudet Palacet, joka niin ikään sai näkyvyyttä vastaavalla yhteistyöllä Umbron kanssa vuonna 2012? ”Ei me koskaan voida olla Palace, eikä halutakaan. Me tehdään omaa juttua, mutta totta kai me tiedettiin, että ne on jo tän kerran tehnyt. Toisaalta jos ne ei olisi tehnyt tätä, niin oltaisko mekään?” pohtii Karvonen. ”Palace on omalta osaltaan määritellyt 2010-luvun skeittiajan henkeä. Ja kyllä me tiedettiin, että ei tää nyt niin orginelli-idea ole.” myöntää Ruikka. ”Tai collabot ylipäätänsä sporttimerkkien kanssa.” lisää Leivo. Ruikka painottaa kuitenkin, että verkot ovat olleet niin sanotusti vesillä ympäriinsä muutenkin jo pidemmän aikaa. ”Ja tällä hetkelläkin ovat. Joitain ei olla vaan saatu maaliin. Tää kone lähti nopeasti käyntiin ja liikkeelle.” Karvonen kiittää Umbroa siitä, että Umbrolla oli yhteistyöhön oikea tahtotila, joka mahdollisti onnistuneen tuloksen nopeallakin aikataululla. ”Ne vei meidät tahdollaan mukanaan.” 

Jos Idän olisi pitänyt väkisin vääntää yhteistyöhön joku slogan, mikä se olisi ollut? ” Kyllä me jotain typerää väännettiin. Se olisi varmaan ollut meidän tapaisesti tosi tökerö ja tosi huono. Even players don’t always win.” nauraa Karvonen. 

TUOTTEITA MYYNNISSÄ MM. https://lamina.fi/tuotemerkit/ita.html

Tarkempia kuvia mallistosta TÄÄLLÄ ja TÄÄLLÄ

Teksti: Joonas Pulkkinen  Kuvat: Kempas

 

Keskustele Facebooksissa