Hangup – Skeittaus, elämä, viihde ja kulttuuri

THE BEYOND SUN online premier

29.03.2014 / Hangup

Lehden ja videon yhdistävä kokonaisuus, Beyond Sun, on nyt ulkona täysmittaisena. Lue aluksi tekijöiden haastattelu ja sitten katso itse leffa sivun lopusta. 

 


SAMULI HÄRKÖNEN

Minkälainen työnjako teillä on Pekan kanssa? Oletko aina mukana kun kuvataan?
Pekka hoitaa videopuolen ja mä otan valokuvia. Yleisesti ottaen ollaan molemmat pyritty olemaan paikalla kun jotain tapahtuu. Jyväskylässä asuessa ehkä vielä enemmän mitä nykyään. Ollaan pyritty siihen, että molemmat saatais mahollisimman hyvin matsku talteen ja se tietenki vaatii yhteistyötä. Hyvin ollaan pärjätty!

Kuka on tiimistä palkitsevin kuvattava? Että homma onnistuu helposti ja aina voi olla varma että lopputulos on hyvä? 
Eetun kanssa on mukava mennä ottamaan kuvia kun se on itekkin innostunu kuvista ja selkeesti miettii paljon mistä vois esimerkiksi saada siistin kuvan. Eetusta on kyllä tullukki monta hienoo kuvaa. Oikeestaan kaikkien tiimiläisten kanssa homma luistaa mukavasti. Joskus ongelmaksi saattaa muodostua erilaiset mielipiteet spotin järkevyydestä haha. Esimerkiksi jos Olli löytää mieleisen spotin niin lopputulos on aina täyttä mahtavuutta.

Minkälainen kuvauskalusto sulla on? 
Mulla on Nikonin kamat. Kuvasin monta vuotta D300s:llä, mutta pitkän harkinnan ja suunnittelun lopputuloksena sain melko hetki sitten hankittua uuden rungon. Oon aika onnellinen ihminen sen suhteen tällä hetkellä heh. Skeittausta kuvaan ehkä eniten 50mm ja 85mm kiinteillä linsseillä. Varsinkin 85mm:stä oon tykänny tosi paljon. Sitte muutama pieni salama jos sattuu tarviimaan. Tykkään kuvata pelkällä luonnonvalolla tosi paljon.

Mikko Kivikoski / bs mute

Mikko Kivikoski / Bs mute

Oletan jostain syystä, että mikrofilmi oli sun idea. Kerroppas vähän tästä. Itse olen jopa joskus katsonut mikrofilmejä, mutta suurin osa ei varmasti tiedä mikä se on. 
Tämähän on itseasiassa Pekan idea. Pekka oli ilmeisesti miettiny sitä jo jonkin aikaa, mutta sitte viime syyskuussa Kööpenhaminassa yhtä äkkiä kämpän parvekkeella valaisi meitä muitaki tuosta ideasta. Se on semmonen 20€ setelin kokonen "muoviläpyskä", johon on  painettu esimerkiksi kuvia / tekstiä. Tosi pieneen tilaan pystyy tallentamaan uskomattoman määrän asiaa. Mikrofilmi pysyy kuulemma elossa 500 vuotta. Tosi hyvä idea, hyvä Pekka!

Kysytään sitten Pekalta vielä. Kerroppas tästä ideasta, mistä se tuli, oliko toi hankala homma tehdä ja toteuttaa vai oliko sulla joku mesta valmiina? 
Pekka: Ensimmäinen kohtaaminen mikrofilmien kanssa oli kun valmistelin gradua ja keräsin siihen materiaalia. Sain osan aineistosta mikrofilmeinä ja otin puhelimella kuvia lukulaitteen näytöstä, että saisin palattua niihin myöhemmin. Näiden kuvien sävyt ja koko mikrofilmin lukemisen fiilis jäi mieleen. Leffan teemaa ja visuaalista ilmettä miettiessä tämä palasi ajatuksiin ja mietin, että se sitois tätä lehteä ja leffaa hyvin yhteen, mikä oikeastaan olikin suurin haaste tässä. Mikrofilmien tuotanto on vähenemässä, vaikka se on ilmeisesti yksi ainoita tapoja tallentaa pitkäksi aikaa esimerkiksi rakennuksien pohjapiirustuksia jne. Muutaman puhelinsoiton kautta sain yhteyden yritykseen joka näitä tekee. Henkilö kenen kanssa tätä hoidin avasi koko mikrofilmiasiaa mulle niin paljon, että se oikeastaan toi mukaan sen, että halusin haastatella tässä mukana olleita tyyppejä osaksi leffaa. Leffassa onkin pienet haastatteluosuudet lehden painosta ja mikrofilmin tuotannosta vastanneilta henkilöiltä.

Kerrotko vähän mitä sisältyy sun nähdäksesi tähän lauseeseen Vimeon esittelyssä ”The film is inspired by long-lasting & personal things inside rapidly changing skateboarding and surrounding culture.”
Ehkä se on sitä, että tehään kuitenkin täysin semmosta juttua ja jälkee mistä ite rehellisesti tykätään. Olishan nuo lehdessä olevat kuvat voinu laittaa esimerkiksi suoraan Beyondin nettisivuille, mutta konkreettinen paperilehti saattaa säilyä kirjahyllyssä pitkiäkin aikoja. 

Vähän kuten mikrofilmi siis. Konkreettisia asioita digitaalisessa maailmassa, jossa kaikki on vähän katovaista. Koetko itse tarvetta sille, että Suomessa on esimerkiksi skeittilehti vai voisiko kaikki kuvat vaan suoraan laittaa nettiin? 
Mä henkilökohtaisesti tykkään todella paljon, että lehti on lehti. Se hyvä fiilis kuitenkin tulee siitä, että on jotain konkreettista käsissä ja sitä voi itse selailla. Erilaiset lehtien materiaalit, painojäljet, jopa tuoksut on mulle lukijana tärkeitä juttuja. Niinkin pieni asia, että jotain tiettyä lehteä pitää mahdollisesti hetki ettiä lehtihyllyllä on mulle tosi tärkeetä. Kuvat pääsee oikeasti oikeuksiinsa jos ne on printtinä ja tekstiä on huomattavasti helpompi lukee paperilta jos verrataan esimerkiksi näyttöön. Voisin luetella näitä hyviä puolia loputtomiin, mutta pääpointti siis on että Suomessa tarvitaan skeittilehti. Ihan semmonen paperinen jonka voi ostaa jostain kaupasta. 

Ville Keituri / Bs smitti

PEKKA HARJULA

Minkälainen projekti leffan kuvaaminen on sulle ollut? Noin karkeena arviona prosentuaalisesti, paljonko omasta vapaa-ajastasi olet kameran takana? Vai onko se sulle vapaa-aikaa? 
Skeittileffan kuvaaminen on ajankäytöllisesti tosi vaihteleva projekti. Välillä tuntuu, että iso osa vapaa-ajasta menee kameran takana olemiseen tai kameran takana olemisen miettimiseen. Välillä taas tuntuu, että koko projektin pystyy unohtamaan ja herää sitten siihen, että matskua puuttuu ja deadlinet lähestyy. Tässä tapauksessa tosi iso osa matskuista on kuvattu eri reissuilta. Tällainen reissu / sessari / deadlinepohjainen lähestymistapa vähän rajaa ajankäyttöä kun tietää, että nyt keskitytään tähän ja joskus pitäisi olla valmistakin. Tärkeää on myös, että itselle jää mahdollisimman paljon aikaa skeitata ja kamerat saa jättää spotin reunalle tai himaan.

Kuvauksellisesti leffa on varsin nättiä ja erilaista jälkeä kun yleensä suomessa ollaan oltu aika 4:3 raffeilu-painotteisia. Minkälainen kuvauskalusto sulla on? 
Mä siirryin muutaman vuoden tauon jälkeen Hi8 kaseteista muistikortteihin tän järkkärivallankumouksen saattelemana. Järjestelmäkameroissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Linssivalikoima on mahtava, mutta toisaalta skedekuvaamisessa kaipaa välillä videokameroiden zoomia ja parempaa ergonomiaa. Kiinteiden ja järkkärilinssien kanssa tulee toisaalta ehkä mietittyä itse kuvaamista ja rajauksia enemmän ja sen kautta on saattanut myös kehittyä kuvaajana. Kamerakuume on taas kova, mutta kuvauskalusto tässä projektissa on ollut seuraava: Canon 60d (Magic Lantern), Canon 24-105 f4, Peleng 8mm, Rode Videomic Pro, muutama 160 ledin valo, jalustat jne. Vaikka mä itse yritänkin saada ehkä eri näkökulmaa esiin, niin mä silti tykkään ihan älyttömän paljon 4:3, puhelin, digipokkari raffeilumatskuista.

Kenellä on ollut päävastuu editistä? Oliko yksilö vai yhteistyötä, tai vaikuttaako teillä tiimi paljon lopputulokseen?
Mulla on päävastuu. Tässä projektissa pääsin näyttämään Juholle ja Samulille melkein valmista tuotosta. Yhteistyö on tosi hyvä voimavara editoinnissa, mutta tällä kertaa näin. Tiimiläisten kanssa katsotaan raakamatskut läpi ennen editointia ja katsotaan mitä jää pois ja mitä säästetään.

Mikä sun mielestä tekee hyvän skeittikuvaajan? 
Tärkein ominaisuus hyvässä skeittikuvaajassa on se että se osaa kuvata skeittausta. Tällä tarkoitan oikeastaan sitä, että kuvaaja saa temppujen parhaat puolet ja liikkeen esiin. Lisäksi sopivasti spotti ja temppusilmää, luovuutta sekä kohtalainen määrä sosiaalisia taitoja ja kärsivällisyyttä.

Kuvasitte vähän ympäri maailmaa, oliko mitään kuumottavia tilanteita maailmalla? Mikä ois sellainen paikka mihin suosittelisit suunnittelemaan seuraavaa skedematkaa? 
Ei tullut vastaan mitään kovin kuumottavaa. Skedematkakohteeksi valitsisin tällä hetkellä New Yorkin. Paljon spotteja ja hyviä uusia parkkeja. Fiilis.

Olli Ilmonen / Ollie up, Bs flip gap

JUHO HAAPALA

Nousiko projektin aikana verenpaine vai olitko varma, että pojat hoitaa homman kotiin?
Ei pienintäkään ressiä. Pekan ja Samulin kädenjälki on niin mahtavaa ja käy täysin yksiin mun vision kans mikä Beyondista on aina ollut. Me pistettiin pytyyn tämä Beyond Visual Craftsmanship collektiivi jonka alla tehdään tästä eteenpäin kaikki Beyondin visuaalinen duuni. Leffat, kuvat, graafisuus yms. BVC:een kuuluu Samuli Härkönen, Pekka Harjula ja Janne-Juhani Hyvärinen. Osaispa meikä tehä jotain että pääsis mukaan tohon.

Kenellä on pomon mielestä parhaat matskut?
Ei pysty sanomaan, eikä varmaan tarvitsekkaan. Se on tämä kokonaisuus, joka projektista teki todella hienon ja Beyondin näköisen. Mulla oli kokoajan semmonen fiilis, että ei me yritetä maailmaa muuttaa, vaan tehdään omaa juttua ja ollaan kimpassa. Siitä se leffa ja fiilis syntyy. Ogi on tietty über sairas. Meinattiin muuten tehä "Hitler kuulee Ollin viimesestä tempusta video" heheh... one love Häppäri. Kumpa vaan oltas saatu laitaa Ogin kaikki matskut leffaan. Tosi siistejä juttuja, mutta ne tulee kyllä sitte eri proggikseen. Oon aina ollut kova Eetu-fani. Eetun skeittaus on jotenkin niin soljuvaa, eikä se ikinä ressaa mistään, skeittaa vaan. Kivi on aina Kivi. Kivi kuvaili kolmea leffaa samaan aikaan ja silti se otti tommosen Kivimäisen partin. Mahtavaa että mies on mukana! Martinoff ja Okko ei lähteny repiin. Mut ei niillä aamuilla tarvikkaan enää. T-Noff vähän ressas kun ei ollu kun yks temppu jossain vaiheessa. Mä sanoin, että kuule Topi se yks Barcan temppu riittää varsin hyvin! Topi on mun kotipoika 4 life! Onni yllätti! Todella fiilis partti. Kaikki rakastaa Onnia! Keituri keräs taas aika tuhottomasti matskua. Sairaan tekkiä ja letkeetä.

Mikä on kovin palaute mitä olette aiemmista projekteista esim. ulkomailla saanut? Onko ollut sellasia hetkiä että on voinut olla fiiliksissä?
Yours Truly Beyondin jälkeen rupes hyvää palautetta tulemaan ulkomailtakin ja paljon. Leffaa käytiin näyttää ruotsissa skedeleffafestareilla ja englantiin läheteltiin yhteen kauppaan myyntiin. Palaute esim Nikeltä, Clicheeltä, Deluxelta yms on ollut todella positiivista. Berliinin messuilla jaettiin sitä ja kyllä oli jengi fiiliksissä. Pontus oli sen verran fileissä, että antoi vastalahjaksi piirustuksensa josta tehtiin Beyond X Pontus Alv t-paita. Pääosin palaute on ollut sitä, että miten ihmeessä pieni skedekauppa tekee jotain tämmöstä? Siitä tulee kyllä hyvä fiilis kun oikea jengi diggaa. Nyt The Beyond Sunia on kans jaettu ulkomaille ja saa nähdä millasta näkyvyyttä saadaan kun leffa nyt julkastaan. Oli se kova nähdä tammikuussa Berliinissä kun Paul Shier istui bissellä ja selaili antaumuksella The Beyond Sun -lehteä. Leffana tämä aika erinäköinen mitä yleensä, niin uskoisin että ulkomaillakin varmasti tykätään.

Eetu Sundvall / Fs board transfer

Tuleeko leffasta vielä erikseen DVD julkaisua?
Tulee pieni DVD sarja joka tulee The Beyond Sun valokuva t-paidan kans. 50kpl vaan. Tähän menee pari viikkoa vielä.

Mitä Beyondin tulevaisuuteen muuten kuuluu?
No kesää ja kunnon skedekautta odotellessa. Pidetään jatkossakin homma samoilla linjoilla ja koitetaan hoitaa reissuja tiimin kans. Oma vaatemallisto on kehittymässä ja toukokuun aikana saadaan hyvää gearia ihmisille. Kyllähän tässä muitakin juonia punotaan. Mutta katotaan mitä niistä tulee ja paljastellaan sitten myöhemmin... jos paljastetaan.

Kerroppas vielä miksi Beyond? Mikä erottaa teidät muista ja miksi juuri teitä kannattaa käyttää ostospaikkana?
No onhan meillä pirun hyvä valikoima ykköskampetta. Kenkiä, lätsiä, hardwarea yms. Kannattaa tsekata nettikauppa www.beyondstore.fi. Ja muistakaa että laudan ja skedekaman tilaajille laitetaan tämä The Beyond Sun kaupanpäälle. Lehti tietty loppuu jossain vaiheessa. Loppuun haluun sanoa ison kiitokseni Pekalle ja Samulille mahtavasta duunista! Kiitos koko tiimi että pistitte panoksenne tähän! Kiitos työkaverit ja kaikki meitä tukeneet asiakkaat. Ilman teitä kaikkia The Beyond Sun ei olisi ollut mahdollinen. Ootte huippuja!

Kiitos ja hyvää kesän odotusta kaikille!

Juho Haapala, Samuli Härkönen ja Pekka Harjula We Got Beeffin ensi-illassa. 

SITTEN ITSE LEFFAN PARIIN: 

Teksti: Mikko Kempas   Kuvat: Samuli Härkönen / Paitsi WGB-kuva. 

 

Samulin kuvia: http://samuliharkonen.tumblr.com/

Ja itse pääasia: http://www.beyondstore.fi/

 

Keskustele Facebooksissa